Bodelningsavtal och jämkningsmöjligheter.

Jag och min exsambo separerade för snart 3 år sedan och vi upprättade då ett bodelningsavtal hos en jurist. Vi ägde ett gemensamt hus som vi köpte tillsammans med hjälp av en vinst från den lägenhet som vi tidigare bodde i. Lägenheten stod på mig och jag la in hela reavinsten i huset. När vi upprättade bodelningsavtalet berättade vi detta för juristen men hon missade att ta med detta. Nu 3 år senare har min exsambo kommit på detta och vill att jag ska betala honom hälften av den framtida skatten på reavinsten och hotar med att gå till en advokat. Har han rätt att kräva mig på detta? Kan han få bodelningsavtalet ogiltigförklarat? Både jag och min exsambo trodde att avtalet var helt i sin ordning.

Lawline svarar

Hej! Härligt att du vänder dig till Lawline för dina juridiska frågor!

Huvudregeln vid bodelning i samboförhållanden är att bostad och bohag som är förvärvat för gemensamt bruk ska, efter skuldtäckning, delas på hälften av samborna, se 3, 12 och 14 § §.

Samborna kan emellertid avtala om annat. Med ett samboavtal är det möjligt att avtala om att viss egendom inte ska ingå i en bodelning eller att bodelning inte ska ske, se 9 §. Dessutom kan samborna avtala om hur bodelningen ska ske i ett föravtal, se 10 §. I ert fall kom ni överens om att din exsambo skulle överta er gemensamma bostad, och detta genom ett bodelningsavtal.

Jämkningsregel för att jämka samboavtal och föravtal finns i 9 § 3 st sambolagen, se 10 § 2 st för föravtal. Detta innebär att det aktuella avtalsvillkoret kan jämkas eller ogiltigförklaras, om villkoret i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.

I ert fall uppfattar jag det emellertid som att du avstod bostaden och att din exsambo blev dess ägare. I sådant fall bör din exsambo stå för dess skattemässiga konsekvenser vid en eventuell försäljning. Detta förstås om ni inte avtalat annat, vilket ni inte gjort. Eftersom att ni inte berörde frågan kring vad som sker med vinsten om huset skulle säljas, får det helt enkelt antas att ägaren får uppbära den samt betala skatt. I det andra fallet, som din exsambo påstår, att du skulle vara skyldig att betala skatt för reavinsten, bör du likväl få ta del av den vinst som du påstås vara skatteskyldig för.
Din exsambo har inte med andra ord inte rätt att kräva dig på pengar för skatten när huset säljs, och inte heller bör din exsambo kunna ogiltigförklara bodelningsavtalet.

Sambolagen hittar du här.

Jag hoppas jag svarade på din fråga!
Ha en fortsatt trevlig dag!
Lawline RådgivareRådgivare