FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2017

Bodelningsavtal fastighet

Hej

Min son och svärdotter ska skilja sig och de planerar att svärdottern ska överlåta deras fastighet på min son.

Fastigheten inköptes för 4 år sedan för 580 000 kr och är idag värderad till 1200 000 kr det finns ett lån på 800 000 kr som är taget till ombyggnation. Hur gör de för att det inte ska bli någon skatt vid överlåtandet

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du hittat till oss på Lawline!

Vid skilsmässa och överlåtelse av fastighet är det viktigt att upprätta ett bodelningsavtal. De ska alltså inte blanda in gåvobrev eller köpekontrakt här. Då blir överlåtelsen också skattefri. Bodelningsavtalet skickas sedan till Lantmäteriet för registrering (överföring) av hela lagfarten på svärdottern.

Våra jurister kan hjälpa till med upprättandet av bodelningsavtal, eller så kan ni använda vårt avtalsverktyg. Hur mycket det kostar och hur ni går till väga kan du läsa om genom att klicka här. Det finns beskrivningar i avtalsverktyget, men om det ändå uppstår oklarheter finns det högermarginalen kontaktmöjligheter till våra jurister.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare