Bodelning vid upphörande av samboförhållande.

jag har varit samboi 29 år ska nu separera vid pensionålder med stor funktionhinder (stroke) vi har fem barn samuel abebe lägenheten juni 1995 med personlig

egen kapital på565000kr, erlagd 2796277 kr genom åren

som avgift på lägenheten +alla bohag vägra jobba lived på mig och barn bidrag . hon aldrig haft inkomst noll taxerat . vad far yrkar vid bodeling hjälp mig göra en

uppställning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Tillämplig lag och centrala regler

Eftersom ni har varit sambo så är sambolagen den lag som blir tillämplig. Enligt 2§ p.2 sambolagen så upphör ett samboförhållande när samborna flyttar isär. Då samboförhållandet upphör är utgångspunkten att bodelning ska göras om parterna begär det. En sådan begäran ska vara tydlig och inom ett år av förhållandets upphörande. 8§ sambolagen. Sambolagens regler om bodelning är dock dispositiva. Det är således möjligt att genom skriftliga avtal avvika från lagens bestämmelser. 9§ sambolagen. Eftersom det inte verkar som frågan om bodelning har tagits upp än och du inte nämner att ni på egen hand har avtalat om bodelning utgår jag i det följande från att så inte gjorts.

Vad ingår i en bodelning?

Frågan är vad som ska ingå i en sådan bodelning. Enligt 8§ ska samboegendomen vid samboförhållandets upplösande delas mellan parterna. Enligt 3§ sambolagen utgör bostad och bohag samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning. Sådan egendom är dock inte samboegendom om annat har förskrivits genom 4§ eller 9§. 4§ rör i huvudsak sådan egendom som sambon fått i gåva eller genom testamente/arv med föreskrift att det ska vara sambons enskilda egendom. 9§ nämnde jag tidigare och tar sikte på de fall där samborna sinsemellan har genom skriftligt avtal kommit överens om vad som ska tas med i bodelningen.

Du nämner att ni har en lägenhet och som jag förstår det är den införskaffad 1995. Eftersom du även nämner att ni varit sambos i 29 år så antar jag att lägenheten förvärvats för gemensamt bruk eftersom det förvärvats inom tiden för ert förhållande, den utgör i sådana fall samboegendom. 3§, 5§ sambolagen.

Utifrån din fråga förstår jag det också som att din sambo inte arbetat och således inte bidragit ekonomiskt till hemmet annat än genom ekonomiska bidrag. Tanken vid bodelning enligt både sambolagen och äktenskapsbalken (det är dock än mer tydligt i äktenskapsbalken) är att även om bara en part i förhållandet förvärvsarbetat så ska en hälftendelning ske av den egendom som utgör samboegendom respektive giftorättsgods i äktenskap. Lagstiftaren har ansett det som orimligt att det faktum att en part bidragit mer materiellt i pengar och den andra parten arbetat exempelvis i hemmet ska få följden att den förstnämnda ska ha bättre rätt vid en bodelning. Utgångspunkten är således att hälftendelning ska ske och det förhållande att samborna arbetat eller inte spelar ingen roll för delning av den delbara egendomen (samboegendom).

Inom ramen för detta svar kan jag inte företa en uppställning av den delbara egendomen eftersom jag inte har någon tillgång till information om denna. Men med bakgrund av det jag skrivit ovan kan du jämföra med den egendom ni innehar. Det största posten är med all säkerhet er gemensamma bostad. Exempel på bohag är tavlor av större värde, möbler, hushållsmaskiner etc. i enkelhet sådant som används i hemmet gemensamt av båda parter.

Enligt 16§ 2st. sambolagen har den som bäst behöver bostaden rätt till denna under förutsättning att motsvarande värde som den sambo som ska flytta förlorar kan ersättas. Om godtagbar säkerhet kan ställas för betalning till den andra sambon kan den sambon som bor kvar få anstånd med att ''lösa ut'' den andra sambon.

Har du fler frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig!

E-mail: christopher.escalante@lawline.se

Jag vill även för ytterligare frågor av mer komplicerad karaktär rekommendera vår samarbetspartner Familjens Jurist med kontor över hela Sverige. De är specialiserade på familjerätt och erbjuder kvalificerad juridisk rådgivning.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare