FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/07/2015

Bodelning vid skilsmässa, dela lika?

Hej,

Jag och min fru skall separera. Min fråga är ...oavsett att jag tjänade mer under alla år som vi var tillsammans allt skall delas lika 50/50??

Kan vi inte dela 70/30?? Vi har inget äktenskapförord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör bodelning vid äktenskapsskillnad finner vi aktuella regler i äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#A2.

Det som allmänt kan sägas är att innan fördelningen av egendomen sker, ska makarnas skulder avräknas från vardera makens egendom. Därefter ska giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 §). I slutändan ska ni vardera ha kvar egendom till samma värde.

Om en likadelning av era tillgångar skulle vara oskäligt, kan man i undantagsfall frångå principen som anges i ÄktB 11:3. Det är värt att uppmärksamma att det krävs stora ekonomiska skillnader för att en likadelning ska anses vara oskälig. Om ena maken tjänar mer är detta generellt inte tillräckligt för att det ska anses oskäligt, endast om inkomstskillnaderna är anmärkningsvärt stora kan en likadelning anses oskälig.

Slutsatsen man kan dra är att om inget äktenskapsförord registrerats, ni inte har enskild egendom så som anges i undantagen i ÄktB 7:2, se https://lagen.nu/1987:230#A2, så ska er egendom fördelas lika.

För en grundligare redogörelse för fördelningen av egendom vill jag hänvisa till min kollegas svar, se http://lawline.se/answers/likadelning-vid-bodelning.

Hoppas detta har hjälpt dig att få klarhet i din situation.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare