FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/12/2017

Bodelning vid skilsmässa

Hej

Risk för skilsmässa efter ca 20 års äktenskap och 2 barn.

Men hur gör man med det man äger tillsammans och det som någon av oss äger merparten av.

T.ex. när vi köpte vårt hus för ca 20 år sedan så kunde ena parten bara gå in med en mindre del av köpeskillingen och merparten i procent togs av den andra. Efter det så har vi renoverat både invändigt och utvändigt på huset och då hela tiden betalat hälften var på våra egna sparade pengar. Samtidigt, på grund av marknaden, men också för att vi renoverat, så har husets värde närmare tredubblats de senaste 20 åren utan att vår % fördelning har justerats. Jag undrar, vid en skilsmässa, om den part som äger merparten av huset kan hävda att den också skall har lika procent mot dagens värde. Eller finns det något som justerar eller schablonmässigt balanserar denna situation vid en eventuell skilsmässa?

Tack, ser fram emot era kommentarer och förklaringar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa så görs en bodelning där era tillgångar ska delas upp er emellan. Den egendom som ingår i denna bodelning är giftorättsgods, vilket är allt förutom det som ni uttryckligen avtalat om ska vara enskild egendom. Av din fråga så tolkar jag det som att ni inte avtalat något om hur huset ska delas upp emellan er. Det som då sker är först och främst att var och en får behålla så mycket av sin egen egendom att det täcker dennes skulder. När detta är avräknat så ska resten läggas samman med den andre makens tillgångar och sedan fördelas jämt emellan er. Detta gäller alltså inte bara för ert hus utan för alla era tillgångar som inte är enskild egendom. Fördelningen kommer således inte att ske med utgångspunkt i vem som betalat mest vid köptillfället för huset, utan huvudregeln är att er egendom fördelas 50/50, med undantaget att varje make få behålla tillräckligt med egendom för att täcka sina skulder innan fördelningen sker. Om en av makarna har skulder medan den andre inte har det så kan det eventuellt bli så att den förste därmed bidrar med mindre tillgångar till den summan som sedan ska fördelas mellan makarna.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare