FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2017

Bodelning vid skilsmässa

Jag står för två bankkonton och min fru står för två andra bankkonton. Vad händer vid en skilsmässa med respektive bankkonton?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All makars egendom är antingen sk. enskild egendom eller sk. giftorättsgods och den egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Egendom är enskild om ni har föreskrivit att den ska vara så i ert äktenskapsförord, alternativt om egendom tillfallit er genom en gåva eller ett arv med krav om enskild egendom.

Vid en skilsmässa sker en bodelning. I en bodelning ingår allt giftorättsgods, som värderas och fördelas jämnt mellan er. I detta fall är era bankkonton sannolikt giftorättsgods och kommer således att fördelas jämnt mellan er vid en eventuell skilsmässa.

Med vänliga hälsningar,

Anton OleniusRådgivare