FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/01/2017

Bodelning vid skilsmässa

Min fru har varit otrogen flertalet gånger innan ansökan om äktenskapsskillnad lämnats in, hur mycket har hon rätt till av våra inkomster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Jag beklagar vad du har fått vara med om. Dessvärre har inte din före detta makas otrohet någonting med bodelningen att göra rent legalt. När egendom delas upp mellan före detta makar vid äktenskapsskillnad måste hänsyn tas till exempelvis äktenskapsförord, om egendomen är giftorättsgods eller enskild egendom osv. Det är alltså sådana legala faktorer som spelar in vid en bodelning.

Här kan du läsa mer om bodelning.

Lycka till!

Sofia NygrenRådgivare