FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/07/2016

Bodelning vid skilsmässa

Hej! Min mamma har köpt en lägenhet för många år sedan och därefter gifte hon sig med en man. De ska skilja sig nu och då måste de dela på lägenheten enligt äktenskapslagen. Men jag undrar, jag är dottern (19 år) från mammas tidigare äktenskap och funderar på om jag har också någon rättighet att få några pengar då de ska sälja lägenheten? Mamma har även en son med den mannen. Hur funderar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur egendom ska fördelas vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 1 kap. 5 § ÄktB så upphör ett äktenskap när den ena maken dör eller vid äktenskapsskillnad, dvs vid en skilsmässa. När detta sker så ska det förrättas bodelning och genom denna ska makarnas egendom fördelas mellan dem enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Enligt 10 kap. 1§ ÄktB så ska det som kallas giftorättsgods ingå i bodelningen och enligt 7 kap. 1 § ÄktB är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods. Eftersom du berättar att lägenheten ska delas enligt äktenskapsbalken så antar jag att den utgör giftorättsgods och därför ska tas in i bodelningen. Din mamma och den man hon nu skiljer sig från ska dela på alla sina tillgångar som utgör giftorättsgods och kommer efter bodelningen ha varsin andel. Det spelar ingen roll att din mamma köpte den innan de gift sig så länge den utgör giftorättsgods.

Varken du eller deras gemensamma son har några rättigheter i bodelningen utan den är mellan henne och mannen. Du har inga möjligheter att få några pengar när de säljer lägenheten. Enda möjligheten att lägenheten inte ska tas in o bodelningen är om den inte utgör giftorättsgods utan istället enskild egendom men då du säger att de måste dela på den verkar inte så vara fallet. Och även om de inte skulle dela på lägenheten genom bodelningen skulle du inte haft rätt till några pengar nu utan den dagen din mamma går bort har du rätt till arv från henne.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare