FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/07/2014

Bodelning vid skilsmässa

Hej jag skall skiljas vi har, ingen äktenskapsförord manen påstå att han har arvs rätt till huset som han har byggt, vi var gifta 20 år har 1 barn huset är byggt på tomten som var hans farfars, tror inte att han har någon papper på att han det var hans särskilt egendom.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

I Sverige gäller att när ett äktenskap upplöses - oavsett om det sker genom dödsfall eller skilsmässa - ska en bodelning ske, varvid giftorättsgods ska fördelas lika mellan makarna (som utgångspunkt). Giftorättsgods är i princip all egendom som makarna äger, dvs såväl egendom som de ägt sedan tidigare och sådan som införskaffas under äktenskapet. Vissa möjligheter finns att göra egendom till enskild egendom, med effekten att egendomen inte ska tas in i en bodelning utan tvärtom behållas av den make som äger godset.

Vissa undantag och specialregler finns till angivna utgångspunkterna, men det kan inte komma ifråga att här redovisa för hela den svenska äktenskapsrätten.

Svaret på din fråga är att bostaden "ska delas lika" förutsatt att den inte utgör enskild egendom, se härom Äktenskapsbalken 7:2. Även om bostaden skulle vara enskild, finns viss möjlighet att mot ersättning bo kvar i bostaden.

Om du önskar svar på en mer preciserad fråga eller om du behöver vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare