Bodelning vid samboförhållande som upphör

Hej jag är i en tvist med min ex-sambo gällande bodelning där hon hävdar att ett sms jag skrivit att hon skulle behålla allt vi köpt. Till saken hör att hon kastade ut mej och ville ha nyckel annars skulle hon ringa polis, och har sen vägrat ha någon kontakt med mej. Har sparat alla sms vid en ev tvist. Tacksam för råd hur jag hanterar detta

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör är det sambolagen som reglerar vad som ska delas och hur detta ska ske. Enligt sambolagen ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning, förutsatt att någon av samborna begär det.Enligt sambolagen är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är köpt och avsett för det gemensamma hemmet att se som samboegendom. Detta förutsatt att ni sinsemellan inte skrivit ett samboavtal som reglerar frågan annorlunda. Ett samboavtal måste vara skriftligt och undertecknat av båda samborna, således är ett sms inte ett alternativ för att avtala om hur samboegendom ska fördelas.

Om ni inte kan enas om bodelning kan ni ansöka om bodelningsförättare hos domstolen för att på så vis underlätta bodelningen.

Hoppas svaret är till din hjälp, om du har fler frågor hör gärna av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare