FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/08/2016

Bodelning vid samboförhållande

Hej! Jag köpte min egen radhus for 2 år sen. Nu ska min pojkvän flyttar in. Behöver jag ha samboavtal? Han kommer ju betala hälften av mitt lån men kommer inte äga huset. Jag vill veta vad som gäller om vi separerar i framtiden. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bodelning i samband med att sambor separerar sker endast om någon av samborna begär det, se 8 § Sambolagen (2003:376) (SamboL) (här).

Vid en eventuell bodelning ska samboegendomen delas lika mellan samborna, se 14 § SamboL (här). Vad som utgör samboegendom regleras i 3 § SamboL (här) och är sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, oberoende av vem som faktiskt betalt för det.

Ditt radhus kommer alltså endast räknas som samboegendom och ingå i en bodelning om syftet med bostaden, vid köpet, var att du och din sambo skulle bo där tillsammans.

Bestämmelserna om sambodelning dispositiva, vilket innebär att man genom skriftliga avtal kan bestämma att annat än det som lagen säger ska gälla, se 9 § SamboL (https://lagen.nu/2003:376#P9S1). Det är alltså endast om du vill ha det på annat sätt än det lagen påbjuder som ni behöver upprätta ett samboavtal.

Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare