Bodelning vid makes död samt arv

Min man och jag har äktenskapsförord. Vi har ett gemensamt barn. Jag har nyligen köpt ett fritidshus tillsammans med min syster. Om jag dör i morgon, vem ärver då fritidshuset? Min man eller min son? Jag har inget testamente skrivet. Vad behöver jag göra för att min son garanterat ska ärva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser av intresse för din fråga finns dels i äktenskapsbalken (ÄktB), dels i ärvdabalken (ÄB). Enligt 9:1, 1:5 ÄktB och 23:1 ÄB ska - då en gift person dör - en bodelning ske innan arvet skiftas. Enligt 10:1 ÄktB ska i en bodelning makarnas giftorättsgods ingå och av 7:1 ÄktB följer att giftorättsgods är egendom som inte är enskild. Av 7:2 följer bl.a. att egendom är enskild om den till följd av äktenskapsförord är enskild. För att det hus du nu köpt inte ska ingå i en bodelning med anledning av dödsfall bör du således skriva ett äktenskapsförord. Ett sådant ska följa formkraven som framgår 7:3 ÄktB. Detta är den första åtgärden som behöver företas.

Det andra steget är upprättandet av ett testamente. Detta är nödvändigt eftersom en make annars ärver all den avlidne makens egendom för det fall att det endast finns gemensamma barn, se 3:1 ÄB. Du bör således upprätta ett testamente som förordnar om att din son ska ärva huset i händelse av din bortgång. Formkravet för testamente framgår av 10:1 ÄB.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare