FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2014

Bodelning vid äktenskapsskillnad, skuldtäckning.

Skilsmässa - en av parterna står på papperet ensam för de flesta av de skulder som ex kreditkort, el, TV, bil osv - vid skilsmässa står den partern ensam för alla dessa kostnader? Eller delas de lika?

Vad kostar det att anlita en familjejurist?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap. 3 § svarar varje make själv för sin skulder. I 11 kap. 2 §  ÄktB står att en makes skulder ska täckas av dennes giftorättsgods. Skuldtäckningen gäller bara den make som har skulderna, den andre makens giftorättsgods påverkas alltså inte.

Vid en bodelning innebär detta att den make som har skulderna får dra av dessa från sitt giftorättsgods. Överstiger skulderna giftorättsgodset blir summan 0, det kan aldrig bli minus - då skulle man ju vara tvungen att betala sin makes skulder. Efter skuldtäckningen läggs vardera makes giftorättsgods samman (se ÄktB 11 kap. 3 §), och summan delas på 2. Om den ena maken har mer skulder än giftorättsgods innebär det alltså att han "bidrar" med 0 i giftorättsgods, och då får hälften av den andre makens giftorättsgods i andelsberäkningen.

Du undrade även vad det kostar att anlita en familjejurist. Genom Lawlines sponsor Familjens Jurist har du möjlighet att här boka en tid. Om du fyller i formuläret så återkommer Familjens Jurist till dig och du kan få ett kostnadsförslag för just ditt ärende.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare