FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2016

Bodelning vid äktenskapsskillnad: hälftendelning och täckning för lån

Hej!

Jag och min sambo vill gifta oss men har lite funderingar kring skilsmässa.

Huset står i hans namn och lånen likaså. Jag deltar i att avbetala lånen och i allt som behövs för husets uppbyggnad och värde då vi har gemensam ekonomi. Om vi skulle välja att skilja oss i framtiden, vad händer för min del då jag har lagt ut en hel del pengar i hemmet? Hur går man vidare? Jag vill ju inte gå tomhänt heller då vi redan nu har ett barn ihop.

Jag undrar om man kan skriva eget äktenskapsförord där det tas upp att jag får en summa pengar av honom utan att få en skuld vid skilsmässa eller har du tips för att man inte ska bli lurad här? Jag kommer inte vilja behålla huset för jag ser det som hans då han är uppvuxen här. Jag vill bara inte bli utnyttjad.

Mvh M

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni gifter er gäller äktenskapbalkens regler vid en eventuell skilsmässa.

Huvudregeln vid en bodelning (uppdelning av era tillgångar vid en skilsmässa) är att ni har rätt till hälften var av varandras tillgångar. Även om huset står på din man, kommer du alltså få rätt till hälften av värdet på huset.

Ett undantag från huvudregeln om hälftendelning är att varje make ska få tillräckligt mycket från bodelningen så att de kan betala alla sina skulder. Eftersom lånen står på honom kommer din man alltså att få rätt till egendom eller pengar som täcker huslånen. Beroende på hur stora lånen är och hur stora lån och skulder du har, kan det leda till att du får en mindre andel vid skilsmässan.

För att undvika det rekommenderar jag att du står på huslånen tillsammans med din man. På så sätt ses skulden som er gemensamma vid en eventuell skilsmässa.

Det går tyvärr inte att skriva ett äktenskapsförord på det sättet du beskriver. Ett äktenskapsförord innebär att ni gör egendom till er enskilda egendom, vilket innebär att egendomen tas undan från en bodelning. Det är ingen lösning på era problem och inget jag rekommenderar dig att göra.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare