Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej,

Jag och min man ska separera (gifta mer än 5 år och gemensamt barn) och äger en lgh 50-50. Jag vill bli utköpt eller att vi säljer den och delar på vinsten, han vill inte sälja men kan kanske inte köpa ut mig beroende på egenföretagare/för låg inkomst enligt banken. Jag har hittat nytt boende och behöver vinsten på befintlig som kontantinsats. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej Eva,

Tack för att du använder dig av lawline.se.

Vad jag förstår av din fråga skall du och din man genomgå en äktenskapsskillnad och i anledning av denna fördela er gemensamma egendomen mellan er. Under förutsättning att denna inte utgör enskild egendom enligt äktenskapsbalkens 7 kap. 2§ är detta att anse som giftorättsgods vilket skall fördelas mellan er båda.

Egendomen fördelas genom en bodelning, vilket naturligtvis även innefattar egendom i form av en bostad. Kan man inte i en bodelning komma överrens om vad som skall tillkomma vem finns en möjlighet att ansöka till tingsrätten om en s.k bodelningsförättare hos tingsrätten i enlighet med äktenskapsbalkens 17 kap. 1§.

Att din man saknar möjlighet att köpa ut dig påverkar inte din rätt till viss egendom i anledning av äktenskapsskillnaden.

Du är välkommen att kontakta oss via telefon alternativt via hemsidan om du har några fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning,

Johan HagelqvistRådgivare