Bodelning vid äktenskapsskillnad

Min fru och jag är på väg att skilja oss och jag önskar förstå lite mer i detalj hur en bodelning egentligen ska gå till d v s vad är det som ska delas. Här är en grov uppdelning av vad jag tänker på. 1. Gemensam lägenhet 2. Gemensam sommar bostad 3. Gemensamma möbler 4. Bil skriven på mig 5. Studieskuld på min fru 6. Sparkonto skrivet på mig 7. Aktieoptioner via mitt företag 8. Aktier på min depå på.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ingår i bodelningen makarnas giftorättsgods, Äktenskapåsbalk 10:1. Huvudregeln är att all egendomen utgör giftorättsgods och därmed tillhör er båda enligt 7:1, förutsatt att det inte finns något äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente om att viss egendom ska vara makes enskilda 7:2.

Vad det gäller skulder svarar vardera part för sina egna skulder enligt 1:3.

Detta innebär att lägenheten,möblerna, bilen och sommarhuset ska delas mellan er. Din fru svarar för sin studieskuld och för att aktierna samt pengarna på sparkontot ska bli din enskilda egendomen måste det framgå i ett äktenskapsförord.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare