FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2016

Bodelning vid äktenskaps upplösning

Vi ska separera. Jag äger ensam huset på pappret men vi är ju gifta. Vi är överens om att jag ska ta över huset och krediterna. Måste vi göra ngn formell bodelning? Måste jag ge honom ngn summa pengar? Kan vi bara komma överens? mvh åsa Borg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När jag besvarar frågan utgår jag enbart från den information som du tar upp i din frågeställning. Jag utgår därför från att det inte finns något äktenskapsförord utan att den egendom ni har utgör giftorättsgods.

När ni separerar ska ni genomgå en bodelning där er egendom ska fördelas. Regler kring detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB). I 9:1 ÄktB framgår att en bodelning ska göras när äktenskap upplöses, när egendomen utgör giftorättsgods. I bodelningen ingår all egendom som utgör giftorättsgods, se 10:1 ÄktB. Vad som utgör giftorättsgods framgår av 7:1 ÄktB.

Ska du ta över huset kommer du mer troligt behöva betala en summa till din make, en så kallad skifteslikvid. Hur stor den blir kommer framgå efter att fördelningen i bodelningen är gjord.

Mer hjälp kan jag nog inte ge dig, då jag inte vet vilken egendom ni har, eller värdet av det. Vill ni ha hjälp med bodelningen kan någon av våra jurister hjälpa er med detta och upprätta ett så kallat bodelningsavtal. Klicka här, så kan du kortfattat förklara vad ditt ärende rör och samtidigt boka en tid med en av våra jurister.

Återkom till oss om du har andra frågor du behöver hjälp med.

Ha en fortsatt bra dag!
Anna PieschlRådgivare