Bodelning under bestående äktenskap

Hej! Jag har några frågor. Min man och jag gifte oss i början av 60-talet, några år senare ärvde min man en mindre gård av bekanta (ej släkt). Den utökades senare med ytterligare jord. Jorden såldes senare och istället investerades det i skog. Gården såldes så småningom och ett nytt hus byggdes och där bor vi nu. Min man har haft hand om det ekonomiska så jag har haft mycket lite insyn när det gäller detta. Det har inte skrivits något om enskild egendom.. Nu undrar jag hur det vi nu äger delas vid en ev. skilsmässa och om det går att göra en bodelning under fortsatt äktenskap även om man inte är överens om det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Din frågeställning besvaras till stor del i Äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1.

När ett äktenskap upplöses vid skilsmässa eller dödsfall ska egendomen som makarna äger delas mellan dem. Det som ska ingå i bodelningen är makarnas giftorättsgods, ÄktB 10:1. Utgångspunkten är att all egendom är giftorättsgods och egendom kan endast anses vara enskild egendom och därmed undantas från bodelningen i vissa fall, ÄktB 7:1. Du skriver att inget har skrivits om enskild egendom och då utgår jag ifrån att så är fallet. Det kan dock vara värt att notera att arvegods kan bli enskild egendom om det är arvlåtarens vilja, och gården som din man ärvde och den egendom som trätt istället för den kan vara enskild egendom även om inte du personligen har skrivit på papper om att den ska vara enskild egendom, ÄktB 7:2.

Utgår vi från att all egendom är giftorättsgods skall all egendom ingå i bodelningen. Bodelningen går till så att man avräknar eventuella skulder från värdet av ert giftorättsgods, lägger sedan samman er respektive egendom och värdet delas därefter lika mellan makarna, ÄktB 11:3. Utgångspunkten är alltså en hälftendelning, och du kommer att få hälften av värdet på allt ni äger.

Vem som sedan får vilka ägodelar bestäms vid lottläggningen. Hur man där väljer att fördela ägorna är till stor del upp till makarna själva, men utgångspunkten är att man börjar med att fylla sin lott med sin egen egendom. Det betyder alltså att du som utgångspunkt har rätt att behålla de saker du äger. I den mån någon av makarna måste lämna ifrån sig egendom för att makarna ska få hälften var, har den maken som lämnar bort egendom rätt att få välja vad han eller hon vill ge bort, ÄktB 11:7.

En bodelning under bestående äktenskap kan endast göra om makarna är överens om detta, ÄktB 9:1 2 st. Skulle ni komma överens om att göra en bodelning under bestående äktenskap kan ni hitta mer praktisk information om hur ni skall göra på Skatteverkets hemsida, http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/aktenskapsregistret/bodelning.4.8639d413207905e9480002512.html.

Om ni väljer att gå vidare med bodelningen kan det vara klokt att ta hjälp av en jurist. Om ni önskar kan du boka ett möte med en familjejurist direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare