FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/06/2015

Bodelning under äktenskapet

Hej.

Jag och min man skulle vilja göra en bodelning under pågående äktenskap. Vi undrar hur det går till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bodelning under pågående äktenskap kan ske om båda makarna är överens om detta enligt 9 kap. 1 § 2 st. ÄktB.

När ni gör en bodelning under äktenskapet kan det innefatta all er egendom eller endast en del av den, det bestämmer ni själv. Det är äganderätten som omfördelas och den egendomen ni väljer ska vara med i bodelningen blir giftorättsgods dvs. delas lika som om ni faktiskt skulle ha skiljt er. Även om det ni väljer ska vara med i bodelningen ska delas lika får ni genom bodelningsavtalet bestämma vem som får vad på sin lott. Viktigt att komma ihåg är att resultatet ändå kan bli annorlunda om ni väl skiljer er då det kan ha skett värdeförändringar.

Den egendomen ni väljer att ha med i bodelningen samt era skulder ska tas upp i bouppteckningen och det är de skulder som finns för dagen för anmälan(den kritiska tidpunkten) som ska tas med(9 kap. 2 § 2 st. ÄktB). Hur ni kommer fram till att tillgångarna ska fördelas mellan er skriver ni ner i bodelningsavtalet. I det avtalet ska det även stå med vad ni beslutat om den gemensamma bostaden och om övertagande av lån. Bodelningsavtalet måste registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

Mer praktiskt information om hur ni går tillväga finns på skatteverkets hemsida här.

För att allt ska gå rätt till rekommenderar jag att ta hjälp av en jurist. Vi på Lawline kan hjälpa dig här att få kontakt med en familjejurist.

Hoppas detta är till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare