FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2015

Bodelning under äktenskap

Hej Lawline,

Jag och min fru ska flytta isär utan att skiljas. Vi ska prova att bo isär ett år innan vi beslutar om vi ska fortsätta vara tillsammans. Jag kommer flytta till en lägenhet och tar med en del saker så att jag klarar mig.

Jag fick höra att om vi inte gjort en bodelning inom ett år så tillfaller huset och allt däri henne om hon nu bor där och inte jag, stämmer detta?

Tack på förhand!

/Henrik

Lawline svarar

Hej Henrik!

Som jag förstår det ska ert äktenskap inte upplösas. För att detta ska ske krävs att ni tillsammans eller någon av er yrkar att tingsrätten ska upplösa ert äktenskap, jmf 5:1-5:3 ÄktB samt 14:3 ÄktB. Alltså kommer inte bodelning på fråga då en bodelning ska/kan ske när ett äktenskap upplöses eller, om ni är ense, under äktenskapet, se 9:1 ÄktB. Svaret på din fråga blir alltså nekande: det stämmer inte att huset tillfaller henne om ni inte har gjort någon bodelning inom ett år.

Mattias VilhelmssonRådgivare