FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/08/2016

Bodelning sommarstuga

Min man och jag äger en sommarstuga, Jag äger 75 procent som enskild egendom, han äger 25 procent. Är ganska säker på att det inte är som enskild egendom. Nu ska vi skiljas. Kan de 25 procenten han äger anses ingå i giftorätten eller vad det heter - i så fall har jag rätt till hälften av dessa 25 procent vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, detta framgår av 10 kap 1§ Äktenskapsbalken. Allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap 2§ Äktenskapsbalken är giftorättsgods enligt 7 kap 1§ Äktenskapsbalken.

Vid bodelning ska först så mycket undantas så att det täcker skulder, 11 kap 2§ Äktenskapsbalken. Vad som sedan återstår av giftorättsgodset ska delas lika mellan er, 11 kap 3§ Äktenskapsbalken.

Du har alltså rätt till hälften av giftorättsgodset vilket din makes 25% av sommarstugan i ingår i. Viktigt att tänka på är att du (eller han) inte nödvändigt behöver dela på stugan utan att det är värdet man har rätt till. Du har alltså rätt till värdet på 12,5% av sommarstugan vid bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare