Bodelning sex månader efter skilsmässa

Min fråga gäller bodelning . Går det att upprätta en bodelning 6månader efter skilsmässan gått igenom ?!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar dig är ditt äktenskap upplöst sedan sex månader tillbaka. När ett äktenskap upplöses ska en bodelning upprättas. Det finns ingen tidsfrist i lag för när man senast ska upprätta bodelning. Hovrätten har uttalat sig om att man fortfarande har rätt att begära bodelning så länge som sju år efter äktenskapsskillnad men att den rätten kan gå förlorad pga ev. kort livslängd och lågt värde på giftorättsgodset (RH 2003:41).

Svaret på din fråga blir att det går att upprätta bodelning sex månader efter äktenskapsskillnaden.

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare