FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/07/2017

Bodelning - separation

Hej

Jag och mitt ex har sepererat. Vi gjorde en bodelning för lägenheten och kom muntligt överens om att vara saker skulle delas efteråt. Nu hävdar mitt ex att jag inte har något att hämta trots detta. Vem har rätt här? Vi hade tex en soffa som jag fått av min farmor kan hon lägga beslag på den rent juridiskt. Det står inget om våra ägodelar inbodelnings dokumenten.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på denna fråga skiljer sig åt om det handlar om separation mellan ett gift par eller sambos.

Regler om makars egendom regleras i 7 kap Äktenskapsbalken och bodelning i 9 kap Äktenskapsbalken.

Vad gäller sambors egendom och bodelning kan du hitta i Sambolagen från 3 § Sambolagen samt 8 § Sambolagen.

Om ni var gifta ska all egendom som inte särskilt föreskrivits som enskild egendom (antigen genom ett skriftligt avtal mellan er eller som genom testamente eller gåvobrev föreskrivits som arvtagaren/gåvotagarens enskilda egendom) delas lika mellan er. Om ni var sambos ska bara all egendom som införskaffats för gemensamt bruk delas lika mellan er.

Sammanfattningsvis: Om ni var gifta och soffan inte föreskrivits som enskild egendom genom gåvobrev av farmorn eller genom ett avtal mellan er ska denna ingå i giftorättsgodset och ditt ex kan i så fall ha lika stor rätt till möbeln som dig. Men om ni var sambos så är det din egendom då det var en gåva till dig av farmorn och inte en möbel som du införskaffat för gemensamt bruk med din partner.

Hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare