Bodelning samt arvsrätten för barn

Vi är ett gift par. Min man har två barn sen tidigare och jag har ett. vi har även ett gemensamt barn. Vi äger 50/50 i en bostadsrätt som jag betalade 600000 och han 400000kr för. (Vi har även ett gemensamt lån på lägenheten) Jag har sparat ca 100000 till mig och 50000 var till mina barn på konton som står i mitt namn. Min man har ca 600000kr sparade. Jag undrar vad som gäller om någon av oss dör, vem ärver vad? Vad finns det för undantag? Jag undrar också hur bodelningen skulle bli vid en skilsmässa? Vi har inga testamenten el äktenskapsförord. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad som händer med er egendom vid skilsmässa, men även vad som händer om någon av er skulle dö. Jag kommer därför att dela upp det i två delar, första delen där jag svarar utifrån bodelning vid skilsmässa och den andra delen utifrån vad som händer med er egendom om någon av er dör.

1. Hur blir bodelningen?
När ett äktenskap upplöses, exempelvis genom skilsmässa så ska bodelning göras mellan makarna enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Enligt 10 kap. 1 § ÄktB ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelning, vilket innebär att enskild egendom får undantas. Som huvudregel är en makes egendom giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom kan du läsa tydligare om i 7 kap. 2 § ÄktB. Exempel på enskild egendom är sånt man har ärvt, eller som är enskilt enligt äktenskapsförord. Om jag tolkar din text rätt så finns det ingen enskild egendom av det du nämner.

För att räkna ut andelarna i boet ska först vardera makes giftorättsgods räknas samman och sedan görs avdrag för de skulder som finns. Det som finns kvar ska sedan delas på hälften och utgör då er andel i boet, detta enligt 11 kap. 2 § ÄktB.

Lägenheten: I regel gäller en likadelning för lägenheten, det spelar alltså ingen roll om den ena betalat mer än den andra. Dock gäller detta enbart om ni inte har reglerat något annat i skuldebrev, avtal eller liknande men eftersom du säger att ni äger 50/50 utgår jag ifrån att det inte finns. Därför ska hela värdet på bostaden räknas in och delas lika.
Sparade pengar: Som huvudregel gäller även att era sparade pengar ses som giftorättsgods. Undantaget är om det räknas som enskild egendom enligt paragrafen som jag nämnde tidigare, men utifrån det du nämnt utgår jag från att det är giftorättsgods.

Hur kommer bodelningen se ut? Som jag nämnde ska all giftorättsgods ingå i bodelningen. Vilket även kan inkludera andra saker än de du nämnt, men jag utgår från det du nämnt här. Jag vet inte vad er lägenhet är värd idag, men hypotetiskt sett kan vi säga att den är värd 1 miljon kr som ni köpte den för. Era sparade pengar uppgår till 800.000 kr. Detta blir då 1.8 miljoner kr i giftorättsgods och sedan får ni dessutom räkna bort skulderna från detta beloppet. Jag har ingen aning om hur mycket ni har i skulder och det blir därför väldigt svårt att räkna ut. Men om ni har skulder på 100.000 kr exempelvis, räknas det av på de 1.8 miljoner som finns i ert giftorättsgods och det blir därför 1.7 miljoner som ni istället ska dela lika på. Om det hypotetiskt sett är 1.7 miljoner i giftorättsgods betyder det att vardera make får 850.000 kr efter bodelning.

Observera att siffrorna är hypotetiska och kan se helt olikt ut beroende på vad er lägenhet är värd, vad era skulder är värda, samt om det finns annat giftorättsgods som ska räknas in. Men jag gjorde det hypotetiskt för att du ska få ett ungefärligt grepp om hur det räknas ut. Man tar alltså giftorättsgods (allt som ej är enskild egendom) – skulder, och dividerar det sedan lika mellan er för att få fram er del av bodelningen.

2. Vad blir arvet?
Om någon av er dör måste er egendom fördelas mellan er med hjälp av bodelning enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Om någon av er dör ska alltså en bodelning göras först och det räknas ut på samma sätt som ovanför. Eftersom ni har både gemensamma och icke gemensamma barn blir det lite annorlunda. Regler om arv kan du hitta i ärvdabalken. I 2 kap. 1 § ÄB finns reglerna om barns arvsrätt. I den paragrafen kan man då utläsa att arvlåtarens barn är de närmaste arvingarna, vilket innebär att det är barnen som ärver i första hand. Dock finns det ett undantag i 3 kap. 1 § ÄB som gäller om man är gift, denna paragrafen säger då att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken istället. Vilket innebär att den efterlevande maken är den som ärver före gemensamma barn. Dock säger även paragrafen att om den som dör har ett särkullbarn, som alltså inte är gemensamt, har det barnet rätt att få ut sitt arv direkt.
Vad betyder detta? Detta betyder att maken ska i första hand ärva framför gemensamma barn. Men de barnen som inte är gemensamma, alltså så kallade särkullbarn, har rätt att få ut sitt arv direkt när sin förälder dör. Exempelvis: Ditt barn sedan tidigare har rätt till sin arvslott direkt om du dör. Ert gemensamma barn måste vänta på sitt arv tills ni båda två har dött.
Om du exempelvis dör: Din kvarlåtenskap, alltså det som är din andel efter bodelning ska då delas till arvingarna. Då ska hälften av kvarlåtenskapen tillfalla ditt särkullbarn och hälften till din man. Den del din man ärver ärvs med så kallad fri förfoganderätt och innebär att ert gemensamma barn har rätt till efterarv från dig när din man sedan dör.

Sammanfattning
1. Vid bodelning delas makarnas egendom lika mellan makarna. Undantaget från detta är om det finns enskild egendom. Av informationen jag fått från dig och om jag tolkat informationen rätt verkar det inte finnas enskild egendom och därför ska ni dela lika på det giftorättsgods som du nämnt.
2. Särkullbarn har rätt till sitt arv direkt när sin förälder dör, medans det gemensamma barnet får vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har dött.
* Om du dör först kommer hälften av din kvarlåtenskap tillfalla ditt särkullbarn och hälften till din man (gemensamma barnet har rätt till efterarv). Hans särkullbarn ärver alltså inget.
* Om din man dör först kommer 1/3 tillfalla dig(efterarv till det gemensamma barnet) och hans två särkullbarn får vars 1/3 av din mans kvarlåtenskap. Ditt särkullbarn ärver alltså inget i denna situationen.

Jag hoppas det gav svar på din fråga även fast det blev väldigt hypotetiskt med siffrorna! Återkom gärna med tydligare beskrivning av värde på skulder, lägenhet och om övrig egendom finns för att få ett mer exakt svar över hur egendomen fördelas.

Caroline LarssonRådgivare