Bodelning, samboförhållande

Hej ! Min kille och jag flyttade ihop för två månader sedan. Han köpte lägenheten och jag betalar bara halva hyran. De flesta saker i lägenheten som möbler är våra då vi delade på kostnaderna vid köp. Om vi ska separera har jag rätt till något? Vad har jag rätt till ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågan om vad du som sambo har rätt till vid en separation regleras av Sambolagen. När ett samboförhållande avslutas av annan anledning än att de gifter sig (antingen att någon av samborna avlider eller genom att samborna flyttar isär och avslutar sin relation) kan någon av samborna påkalla en bodelning. I denna bodelning ska då samboegendom ingå och delas lika mellan samborna. Vad som är samboegendom kan sammanfattas som lösöre och bostad som förvärvats med syfte att vara sambornas gemensamma inre lösöre och bostad. Sambornas delar i boet läggs sedan ihop och efter skuldtäckning delas värdet lika mellan dem, alltså räknas sambornas delar av samboegendomen ihop efter att skulder för dessa räknats av och värdet av behållningen delas lika.

Detta betyder att du direkt har rätt till hälften av de möbler som ni köpt gemensamt (rätt till det ekonomiska värdet av dessa). Vad gäller bostaden så måste din pojkvän köpt denna med syftet att den skulle vara er gemensamma bostad under samboförhållandet. Om så var fallet har du rätt till halva värdet av bostaden. Köpte han den innan ni träffades är det svårt att se att denna skulle vara samboegendom.

Det kan också vara bra att veta att ni som sambor kan avtala om vilka delar av samboegendomen som ska ingå i en bodelning eller om bodelning över huvud taget ska ske (9§)

Du kan läsa mer om gällande regler i sambolagen §§ 1-6 (om sambors egendom och när ett samboförhållande upplöses) och 8-14 § (om bodelning i samboförhållanden), se länk https://lagen.nu/2003:376

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare