Bodelning och fastighet

Hej! Om jag och sambon har en villa och jag äger 10% av den och han de andra 90% , kan han då "kasta ut mig" ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska det göras en bodelning, om någon av er begär det. Begäran om bodelning ska ni göra senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde.

Om du behöver bostaden och bohaget bättre än din sambo, kan du få överta hela hemmet. En förutsättning är dock att ett övertagande är skäligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Om din sambo inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, ska du betala motsvarande belopp i pengar.

Ansökan om kvarsittningsrätt gör du hos tingsrätten. Att du har barn väger tungt för domstolens beslut.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare