FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/05/2017

Bodelning och arvsskifte

hej, Vi har särkullebarn. När en av dör läggs då då våra sparade pengar tillsammans och ingår i arvsskifte vi har inga gemensamma kto. har ett testamente skrivet där det står att barnen ska få ut sin laglott. gör arvsskifte först och bodelning efter det att skifte är gjort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vid det fall en av er går bort kommer först en bodelning göras där allt ert giftorättsgods kommer räknas ihop, Äktenskapsbalken 9 kap. 1§. och därefter delas lika på er. Finns enskild egendom, som har blivit enskild genom äktenskapsförord eller särskild förrättad gåva eller arv ska denna egendom inte ingå.

Därefter kommer bodelning göras, och egendomen kommer delas lika mellan makarna.

Därefter kommer ett arvskifte ske där det aktuella testamentet kommer förordna om kvarlåtenskapen. Laglotten kommer därefter att utgå. Som huvudregel går särskullbarnens arvsrätt före efterlevande makes arvsrätt. Att testamentet endast ger barnet rätt till laglott inskränker sedermera inte barnets rätt att få ut hela sin arvslott. För att förordna att barnet endast ska få ut sin laglott krävs att testamentet förordnar att efterlevande make ska tillfogas hela kvarlåtenskapen med undantag av laglotten Därefter kommer barnet kunna begära jämkning av testamentet, och få ut sin laglott. Laglottsreglerna finns i Äktenskapsbalken 9 kap.

Sammanfattningsvis: Först sker bodelning, därefter sker arvsskifte.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare