Bodelning och arv när sambo finns

Hej! Min svärfars sambo har avlidit och hon har en halvbror och syskonbarn! Hur fördelas arvet? Syskonbarnen är som iglar och försöker ta rubbet t.o.m. saker som svärfar fortfarande behöver för att bo. De hade varit sambos i 30 år innan hon dog!

Lawline svarar

Hej!

Sambor har ingen arvsrätt efter varandra. Din svärfar ärver därför ingenting, om inte hans sambo hade upprättat testamente till förmån för honom. Istället blir det syskon och syskonbarn som ärver, 2:2 ärvdabalken. De har således rätt att ärva all sambons egendom. Hur arvet fördelas mellan dem är beroende av hur många syskon det funnits, om de var hel- eller halvsyskon m.m. Arvet fördelas i två delar, en för sambons mamma och en för sambons pappa. Sedan fördelas halvorna i lotter beroende på hur många syskon som funnits på vardera sida, vilka antingen lever eller efterlämnat barn. Syskonbarnen tar sin förälders, dvs sambons avlidna syskons, lott.

Det din svärfar har rätt till är att begära bodelning, 8 § sambolagen. Bodelningen sker innan arvet fördelas, och i bodelningen ska din svärfar och sambons dödsbo dela lika på all samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk, oavsett vem av samborna som ägde egendomen, 3 § sambolagen. Genom bodelningen kan din svärfar få halva bostadens värde samt halva bohagets värde. Han kan också kräva att få behålla hela bostaden i bodelningen, men det förutsätter att han kan köpa ut arvingarna, 16 § sambolagen.

Om din svärfar och hans sambo bodde i bostadsrätt eller fastighet måste han således kunna köpa ut arvingarna för att bo kvar. Om det däremot är en hyresrätt så har den inget värde, varför din svärfar kan bo kvar utan att behöva betala arvingarna någonting. I så fall kan han också ha nytta av den så kallade lilla basbeloppsregeln, 18 § sambolagen. Enligt den har efterlevande sambo rätt att behålla samboegendom till värde av två basbelopp, även om det är mer än hälften av samboegendomen. Om din svärfar och hans sambo bodde i hyresrätt och inte hade något märkvärdigt bohag borde regeln innebära att din svärfar får behålla både hyresrätten och allt bohag, då bohag sällan har värden på över 80 000 kronor, om det inte är t.ex. antikviteter eller samlarföremål.

Det är endast din svärfar som har rätt att begära bodelning, inte arvingarna, 18 § sambolagen. Din svärfar bör endast begära bodelning om det är ekonomiskt förmånligt för honom, då han annars blir tvungen att ge en del av sin egendom till arvingarna. Om bostaden t.ex. var en fastighet eller en bostadsrätt som endast din svärfar ägde så bör han inte begära bodelning, då han förlorar på en sådan.

Ärvdabalken hitta du https://lagen.nu/1958:637
Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare