FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/06/2017

Bodelning när ena maken stått för större utgifter under äktenskapet

Hej. Jag och min make ska bodela. Han anser nu att han har betalat mer räkningar och stora utgifter i hushållet än jag (t.ex. diskmaskin, tvättmaskin). Det stämmer i viss mån, men inte så mycket som han anser. Nu tycker han att jag ska "betala tillbaka", då jag har avkastning på aktier (arv, enskild gåva). Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det gäller äktenskap och äktenskapsskillnad är Äktenskapsbalken tillämplig. Vad som gäller vid bodelning är att all parternas giftorättsgods ska hälftendelas vilket framkommer i 9 kap 1 § ÄktB. Vad som inte ingår i bodelningen är partemas enskilda egendom, dvs. egendom som gjorts till makarnas enskilda genom äktenskapsförord, gåva eller testamente (se 7 kap 2 § ÄktB).

Det faktum att din man under ert äktenskap har stått för fler utgifter än dig spelar ingen roll nu under bodelningen. Då ni är gifta gäller ju som sagt att allt räknas så som er gemensamma egendom, så länge den inte gjorts enskild. Därför behöver du rent juridiskt inte betala tillbaka någonting till din make.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare