FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2018

Bodelning mellan sambor när den ena parten betalt kontantinsatsen

Hej!

Jag och min sambo ska separera och jag ska köpa ut honom men vi får inte till uträkningen.

Vi har idag lån på 1 470 000:-

Vi köpte för 1730 000:- jag la då in själv 500.000:- i kontantinsats.

Lägenheten är värderad till 3 100 000:-

Vi räknar med att kunna dra av för renovering 200.000:- på skatten och mäklararvodet kostar 75.000:-

Vad ska han då Jag köpa ut honom för?

Är det någon kostnad vi missar?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambor så är det sambolagen (SamboL) som ska tillämpas vid en bodelning mellan er. Bodelning kan skötas lite hur som helst, om ingen av er begär bodelning – för då måste den ske i enlighet med SamboL eller i överenskommelse med vad ni avtalat i ett samboavtal (8 § SamboL).

Ska bodelningen ske i enlighet med sambolagen så är det er samboegendom som ska delas lika mellan er (14 § SamboL). Det betyder att det är er gemensamma bostad och bohag som ni köpt för gemensam användning som ska delas (3 § SamboL). Observera att det inte spelar någon roll vem det faktiskt är som har betalat för den gemensamma egendomen, vilket innebär att det inte spelar någon roll att du ensamt har betalat kontantinsatsen.

I din uppräkning så nämner du inget bohag, men detta ska givetvis ingå i bodelningen, förutsatt att ni inte gjort detta till enskild egendom genom samboavtal (9 § SamboL). Ert gemensamma bohag är möbler, hushållssaker, inredning och annat ni köpt för hushållet (6 § SamboL). Sånt som ni enbart köpt för att använda själva (personlig egendom av olika slag) räknas inte som gemensamt bohag, exempelvis kläder eller smycken. Det är hur ni använder egendomen som är det avgörande; använder ni den gemensamt ska den ingå, annars inte. Om ni har skulder för inköp av gemensam egendom kan dessa tas upp i bodelningen (13 § SamboL).

Beräkningen
Först lägger man ihop vardera sambons andel i samboegendomen (12 § SamboL). Sen drar man bort skulder som är anknutna till samboegendomen (13 § SamboL). Det som sedan återstår ska delas lika mellan samborna (14 § SamboL).

Jag utgår från att ni äger hälften av följande tillgångar och skulder utifrån din fråga
Gemensam tillgång: 3 100 000 – skatt efter avdrag (240 900 kr) = 3 075 100 kr
Gemensam skuld: 1 470 000 kr

Steg 1 Vad ni ska ta upp på respektive sida i bodelningen

Vad du ska ta upp som andel
Huset 1 537 550 (3 075 100/2)
Eventuell samboegendom?
Skuld på huset - 735 000 (1 470 000/2)
Totalt 802 550 kr

Vad din sambo ska ta upp som andel
Huset 1 537 550 (3 075 100/2)
Eventuell samboegendom?
Skuld på huset - 735 000 (1 470 000/2)
Totalt 802 550 kr

Steg 2 Hur ni ska lägga ihop och dela lika
Ni lägger helt enkelt ihop de summor ni har fått fram, i det här fallet är de ju exakt lika eftersom jag har utgått från att ni har hälften av huset och hälften av skulden var.

802 550 + 802 550

Totalt 1 605 100 kr

Vad du ska få i bodelningen
Hälften 802 550 kr (1 605 100/2)

Vad din sambo ska få i bodelningen
Hälften 802 550 kr (1 605 100/2)

Vad du ska köpa ut honom för enligt sambolagen
Förutsatt att ni båda står på lånet (framgår inte av din fråga) så ska du ge honom 802 550 kr för hans andel i huset. Av dessa är 735 000 kr skulden på huset, så i rena pengar handlar det om 67 550 kr (802 550 – 735 000).

Eventuell jämkning på grund av kontantinsatsen
Jag förstår att det kan kännas tungt att sambolagen inte tar i beaktande att du har betalat hela kontantinsatsen vid bodelningen. Det kan på grund av detta bli aktuellt med en jämkning enligt 15 § SamboL. Utgången av en jämkning beror inte bara på att utgången vid bodelningen blir skev på grund av att den ena parten har betalat mer, utan det är också relevant hur långt ert förhållande har varit. Lite beroende på hur långt förhållande ni har haft och om din sambo betalat andra saker istället för kontantinsatsen så kan det därför tänkas att du kan få avräkna hela eller delar av kontantinsatsen innan ni delar lika på värdet av huset (alltså innan steg 1).

Tänk också på att ni inte behöver följa denna bodelningsordning utan kan skifta tillgångarna mellan varandra på ett sätt som ni själva anser skäligt, ett gott råd är då att ni upprättar ett bodelningsavtal som stöd för en eventuell framtida tvist om huruvida bodelning ägt rum – detta förändrar nämligen inte rätten för den andre sambon att begära bodelning inom ett år (8 § SamboL). Ett annat alternativ är att ni delar som ni finner skäligt och upprättar ett samboavtal om att ni inte ska dela i enlighet med sambolagen (9 § SamboL).

Jag hoppas att jag har gett dig svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare