Bodelning mellan sambor

Hej Min fråga gäller delning enligt sambolagen. Jag och min nuvarande sambo har beslutat att gå skilda vägar. För ca. 5 år sedan köpte jag en lägenhet som står enbart i mitt namn. Ett lån på köpeskillingen togs men även ett privat lån av min mor för att slippa topplån. Detta lån är inte registerat på bostaden utan ett avtal mellan min mor och mig själv. Hur ska detta lån redovisas i uträkningen av bostadsvärdet. Under hela vår tid i denna bostad har jag betalat allt, dvs alla räkningar på bostaden, driftkostnader, mat samt viss ny inredning till bostaden. Jag har även lånat ut pengar till min sambo för att hon skulle kunna behålla en fastighet i ett annat land, hon har inte återbetalat detta lån. Då lagen säger att man skall dela värdet av bostad och inköpta saker för bostaden undrar jag om det finns krav på att båda parter skall vara delaktiga i boendets utgifter? Det måste finnas omständigheter som ger mig rätt till en större del av värdet för bostaden pga ovanstående uppgifter. Hoppas på snabbt svar. Mvh/ Bengt

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Bodelning sker enligt 8 § Sambolagen. Vid en bodelning ska den egendom som räknas som samboegendom delas lika mellan er. Vad som räknas som samboegendom är bostad och bohag, som förvärvats för gemensamt bruk enligt 3 § Sambolagen.

Om lägenheten har förvärvats för gemensamt bruk ingår den i samboegendomen och ska därmed delas lika mellan er oavsett om enbart ena parten har betalat för hela lägenheten.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Vänligen,

Sandra LarssonRådgivare