Bodelning mellan sambor

Hej! Jag har en fråga hur man går till väga när ett samboförhållande upphör? En bekant lever för tillfället i ett samboförhållande, men nu vill hennes sambo avsluta förhållandet. De bor i en bostadsrättslägenhet som är skriven på hennes sambo. Bostaden köptes av honom i samband med att paret flyttade ihop. Han finansierade lägenheten med egna sparpengar, 50 000 kr och dels med lån på 150 000 kr. Bostadsrättsbeviset lämnades som säkerhet för lånet. Paret har en son, som är tre år. Hennes sambos bil som är värd 40 000 och som han köpte innan de blev ett par. Bohaget består bl a av hennes soffgrupp, som hon köpte kort efter att de hade flyttat ihop, värd ca 20 000 kr, resten av möblerna är inte värt så mycket (ålder och slitage). Samborna har inga skulder förutom hans lån för inköpet av bostaden. Ingen amortering är gjord på lånet. Lägenhetens marknadsvärde är 300 000 kr. Hur delas detta? Bohag och bostad?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om din bekanta vill kan hon begära bodelning enligt 8 § Sambolagen. Vid en bodelning ska då den egendom som räknas som samboegendom; bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk 3 § Sambolagen, delas lika mellan de två.

I hennes fall skulle därför lägenheten och möblerna ingå i en delning, medan bilen inte ingår då den inte räknas till bostad eller bohag.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare