FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/08/2016

Bodelning mellan sambor

Vår dotter vill separera från sin sambo. Han köpte en stuga och tog då lån på Bluestep, Han sålde stugan med förlust och satte in pengarna på Avanza i aktier för att rädda upp det. Aktierna gick med förlust så då tog han och vår dotter ett lån på Nordea och betalade av Bluestep. Aktierna står på honom enbart men skulden på Nordea har de delat på. Hon vill ha halva aktieinnehavet men han vägrar göra något för då får han ångest. Enligt samtal med Avanza räcker det med ett samtal från honom. Hur ska vår dotter göra för att få halva tillgångarna och inte bara skulderna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Er dotter har tagit ett lån för att betala av en annan persons lån. Såvida inte er dotter och hennes sambo har kommit överens om att hon ska få del i aktierna vid betalning av hans lån, har er dotter inte någon rätt till aktierna på avtalsrättslig väg.

Er dotter kan däremot få del av sin sambos tillgångar om hon begär bodelning, förutsatt att din dotter och hennes sambo separerar (8 § sambolagen). Det här innebär, på liknande sätt som vid skiljsmässa, att det sker en likadelning av deras tillgångar med avdrag för parternas skulder (jfr 14 § sambolagen). Det här skulle innebära att din dotter, förutsatt att hon har egendom till ett längre värde än sin sambo, kan få del av värdet av bland annat aktierna.

Hör gärna av dig om du har fler frågor,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare