Bodelning mellan sambor

Hej, jag ska separera med min sambo. Jag fick 70.000 av min mamma för många år sedan när jag skulle köpa min första lägenhet. Den lägenheten såldes när jag och min kille skulle köpa en gemensam lägenhet. Han sålde sin lägenhet med förlust medan jag sålde min med en liten vinst. Detta var vad vi kom in med i vårt samboförhållande i den lägenhet vi köpte. Nu när vi separerar och säljer vår gemensamma lägenhet som vi äger 50/50, finns det någon chans för mig att få "tillbaka" de 70.000?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande blir sambolagen tillämpning. När du och din före detta pojkvän valde att flytta ihop blev därför lagens bestämmelser tillämpliga på ert förhållande.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske endast om någon av samborna begär detta. Om någon av er begär bodelning måste detta ske inom ett år efter det att förhållandet upphörde. Ett samboförhållande anses enligt lagens mening upphöra i och med att någon av samborna gifter sig, flyttar isär eller avlider.

Om en bodelning sker ska värdet av den egendom som utgör så kallad samboegendom delas lika mellan samborna. Det som utgör samboegendom är den bostad och det bohag som har förvärvats för sambornas gemensamma användning. Eftersom att ni har köpt er bostad tillsammans och för er gemensamma användning ska denna ingå i bodelningen. Likaså förhåller det sig med det bohag som ni har förvärvat för er gemensamma användning.

Det är som nämnts endast den gemensamma bostaden och bohaget som ingår i bodelningen. Om du skulle ha haft kvar pengarna som du fick av din mamma på ett bankkonto skulle dessa därför inte ha ingått i bodelningen och din före detta pojkvän skulle inte kunna göra anspråk på dessa. Har du däremot inte kvar pengarna, vilket verkar vara fallet nu, kan du däremot inte få tillbaka pengarna. En bodelning sker utifrån egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Att du hade 70 000 kronor sedan tidigare spelar därför ingen roll utan bodelningen sker utifrån era ekonomiska förhållanden så som de var dagen då ert förhållande upphörde.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare