FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/03/2015

Bodelning mellan makar

Fråga om bodelning mellan makar.

Fastighet värde 6 mkr

Lån i fastigheten 3 mkr

Båda makarna låntagare.

Make A äger 1/3 som enskild egendom och 1/3 som gg

Make B äger 1/3 gg

Vad blir utfallet av en bodelning?

Skillnad om make A tar över alla lån vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Regler om enskild egendom och bodelning hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB) kap. 7. Det är bara giftorättsgods, och inte enskild egendom, som ska ingå i bodelningen, se ÄktB 10:1. Giftorätttsgods (gg) är allt som inte är enskild egendom (ee), se ÄktB 7 kap 1§.

Enskild egendom kan dock komma att ingå vid bodelningen om makarna vid bodelningstillfället kommer överens om det, 10:4 ÄktB.

Sakomständigheterna i ditt fall är: Fastighet värd 6 mkr. Make A äger 2 mkr som ee och 2 mkr som gg. Medan make B äger 2 mkr som gg. Lån på huset uppgår till 3 mkr, där båda makarna står på 1.5 mkr vardera.

Innan bodelningen får båda makarna räkna av de skulder som de besitter, 11:2 1 st. ÄktB.

2 mkr – 1.5 = 0.5 mkr. Efter bodelningen hade make A haft 0.5 mkr i gg och 2 mkr i ee och make B 0.5 mkr i gg. Som ovan nämnts ingår bara gg vid bodelningen varvid makarna hade fått ut 0.5 mkr vardera vid bodelningen.

Make A

(EE : 2 mkr)

GG: 2 mkr

Lån: 1.5 mkr

= 0.5 mkr

Make B

GG: 2 mkr

Lån: 1.5 mkr

= 0.5 mkr

Om istället hela lånet hade stått skrivet på A hade bodelningen istället blivit:

Make A tillgångar 2 mkr ee och 2 mkr gg, skuld 3 mkr. Make B tillgångar 2 mkr gg.

Make A hade räknat av 2 mkr mot gg och 1 mkr mot sitt ee.

Alt 2:

Make A

(EE: 2 mkr)

GG: 2 mkr

Lån: 3 mkr

= 0

Make B

GG: 2 mkr

Lån: 0

= 2 mkr

Giftorättsandelarna (ga) efter fördelningen av gg hade då istället blivit 1 mkr var.

Make As gg täckte inte lånet på huset 2 mkr – 3 mkr varför summan av totalt gg för make A blir 0.

Makarnas totala gg 0 mkr från make A och 2 mkr från make B delas lika mellan makarna: 2 mkr/2 = 1 mkr till make A och 1 mkr till make B - giftorättsandel 1 mkr.

Vid andelsberäkningen återräknas skulderna, så kallad gäldstäckning (gtg):

Make A: 2 mkr huslån, Make B 0 mkr.

Anledningen till att man bara räknar med 2 mkr som gtg för make A och inte 3 mkr vilket hela huslånet var på, är för att det enbart var 2 mkr som täcktes av make As gg.

Make A

Andel:

GA 1 mkr

Gtg 2 mkr

= 3 mkr

Make B

Andel:

GA 1 mkr

Gtg 0 mkr

= 1 mkr

Sista steget i bodelningen är lottläggnigen där makarnas gg fördelas ut såsom överenskommet. I ditt fall hade både make A och B 2 mkr vardera som gg från huset.

Lottläggning:

Make A

1/3 hus 2 mkr

Make B

1/3 hus 2 mkr

Make A har vid lottläggningen inte fått det som hon har rätt till enligt andelsberäkningen, det saknas 1 mkr (Make A har rätt till en andel om 3 mkr, men har i lottläggningen bara fått ut 2 mkr), varvid make B har fått en miljon för mycket vid lottläggningen. Det utgår då en skifteslikvid från make B till make A på 1 mkr för att bodelningen ska gå jämt ut. Make B blir alltså skyldig make A 1 mkr.

Se bestämmelser om andelsberäkning och lottläggning i 11 kap ÄktB.

Om du har fler frågor tveka inte att höra av dig till oss igen. Jag vill också rekommendera en av våra samarbetspartners Familjens jurist som är experter på rättsliga frågor som rör privat -och familjeliv. Besök http://www.familjensjurist.se för mer information.

Hoppas den här rådgivningen hjälper dig och jag önskar dig lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare