Bodelning med endast giftorättsgods

Vi ska skiljas, vi äger ett hus 50% var. Min man vill ha kompensation för att han bidragit med hundra tusen mer vid husköpet. Medan jag har bidragit med pengar till möbler och annan utrustning, detta kan jag inte redovisa. Äktenskapsförord oc enskild egendom finns ej. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Makars egendomsförhållanden behandlas i äktenskapsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning, ÄktB 9:1. I bodelningen ska giftorättsgodset ingå, ÄktB 10.1. Den egendom ni äger är som utgångspunkt giftorättsgods. I och med att ni inte har något äktenskapsförord eller enskild egendom är därför huset giftorättsgods. Värdet av giftorättsgodset, efter avdrag för skulder, ska läggas samman och delas lika mellan makarna. Huset kommer alltså oavsett att din make betalade mer vid husköpet att ingå i en bodelning och värdet av huset tillsammans med era andra tillgångar kommer att delas lika mellan er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare