FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2014

Bodelning med anledning av äktenskapsskillnad

Jag och min man har haft en jobbig period under ca 2 år. I våras beslutade vi oss för att sälja vårt gemensamma hus för att köpa en lägenhet. Efter husförsäljningen blev det sämre mellan oss. Han skaffade sig en hyresrätt och själv köpte jag en bostadsrätt. Kontraktet skrevs 13/8. Min man vill nu att vi skiljer oss och vi skrev på pappren 27/8. Vi har inte gjort någon bodelning än. Tillträde till min lägenhet är 29/9. Kommer min bostadsrätt ingå i bodelningen eller anses den vara min då tillträdet sker efter att vi skickat in skillsmässoansökan? Vi har barn så betänketiden påbörjas nu i början av september. Om lägenheten ska ingå i bodelning, vad skavi skriva för dokument för att den ska anses vara min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Utgångspunkten i svensk äktenskapsrätt är att det som makarna har med sig in i äktenskapet eller under äktenskapets bestånd är giftorättsgods. Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (nedan ÄktB) är en makes egendom är giftorättsgods. Giftorättsgodset är det egendomsslag som skall ingå i en kommande bodelning, antingen under äktenskapet eller efter äktenskapsskillnad. Detta framgår av 10 kap. 1§ ÄktB. Vad som är viktigt att notera är att Du äger din bostadsrätt, men värdet av den skall alltså ingå i bodelningen som huvudregel. Giftorätten är alltså inte till för att dela med sig av något man äger, vilket många tror. Giftorätten är så att säga en förmögenhetsmassa en make har. Tillsammans med giftorätten från båda makarna skall denna förmögenhetsmassa delas lika mellan makarna. Detta framgår av 11 kap. 3 § ÄktB.

Du lyfter upp en rad specifika frågor i din frågeställning till oss. Du undrar om bostadsrätten kommer att ingå i bodelningen, trots att tillträdet sker efter den dag då ni ansökt om äktenskapsskillnad hos tingsrätten. Du undrar också hur du idag kan göra denna bostadsrätt till enskild egendom. Enskild egendom skall inte tas med i bodelningen, vilket följer implicit av stadgandet i 10 kap. 1§ ÄktB.

Om vi börjar med att undersöka huruvida din bostadsrätt skall ingå i bodelningen. Enligt 9 kap. 2§ ÄktB så skall kommande bodelning göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som förelåg den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Talan anses väckt den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Av din frågeställning framgår att ni skrev under dessa papper den 27e augusti 2014. Det är först när pappren nått tingsrätten som denna så kallade ”kritiska tidpunkt” är nådd.

Utgångspunkten för Er kommande bodelning är alltså hur er giftorätt såg ut den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Detta uttrycks i 9 kap. 2§ ÄktB som ”egendomsförhållanden som förelåg den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes”. Således är allt som du och din make hade med er in i äktenskapet och har förvärvats under äktenskapet giftorättsgods fram tills den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till tingsrätt. Eftersom du skaffade din bostadsrätt den 13 augusti 2014 är därför utgångspunkten att bostadsrätten är giftorättsgods och värdet av denna skall alltså tas med i er bodelning.

Viktigt att notera är att era tillgångar och skulder skall tas upp i bodelning sådana den var den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta innebär att värdet på din bostadsrätt som denna hade den 13 augusti 2014 är det värde som bostadsrätten skall tas upp till i bodelningen. Detta framgår av 9 kap. 7§ ÄktB.

Slutsatsen så här långt är alltså att din bostadsrätt skall tas upp i bodelningen eftersom den förvärvats under äktenskapet och innan den kritiska tidpunkten. Notera att det är Du som äger bostadsrätten. Din make kan alltså inte göra några anspråk mot denna, men värdet av den skall ingå i bodelningen. Detta är en del av den så kallade lottläggningsfrågan under bodelningsprocessen. Enligt 11 kap. 7 § ÄktB framgår att de andelar som räknats skall giftorättsgodset fördelas på lotter. Varje make har sedan att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar. Detta innebär att du, som utgångspunkt, har rätt att behålla bostadsrätten på din lott – men värdet på den är något du skall dela med din make.

Om det är så att din giftorättsandel överstiger din makes andel kan du välja att betala motsvarande belopp i pengar. Detta framgår av 11 kap. 9 § ÄktB. Du måste då ställa en godtagbar säkerhet för att denna betalning skall ske. Det kan exempelvis vara ett pantbrev eller någon annan typ av säkerhetsrätt – exempelvis pant avseende lös egendom. Om vill lämna en pant avseende lös egendom skall denna överlämnas till din make. Om det ställs en godtagbar säkerhet för betalningen har du rätt till skäligt anstånd med betalningen. Detta brukar normalt sett uppgå till sex månader. Men om detta fordringsförhållande inte kommer på fråga har din make rätt att så långt som möjligt få sådan egendom som inte är uppenbart olämpligt. Detta skulle kunna göra att bostadsrätten måste samägas.

Sammanfattningsvis kan sägas att Du som huvudregel har rätt att behålla bostadsrätten i din ägo. Du kan istället välja att betala ett belopp i pengar. Om din make vid lottläggningen inte får ut hela sin andel enligt andelsberäkningen uppkommer ett fordringsförhållande. Detta framgår av 11 kap. 11 § ÄktB.

Du undrar också hur du kan göra denna bostadsrätt till din enskilda egendom, vilket då innebär att denna inte skall ingå i bodelningen. Det enda sättet att göra detta är att upprätta ett äktenskapsförord där det stadgas att din bostadsrätt är din enskilda egendom. Även om ni tänkt skilja er är ni än idag fortfarande makar med varandra, varför ni kan upprätta ett äktenskapsförord. Äktenskapsförordet skall vara skriftligt, underskrivit av båda och ingivet för registrering hos Skatteverket. Allt detta framgår av 7 kap. 3 § ÄktB.

Viktigt att notera är att bodelningsreglerna är dispositiva. Du och din make behöver inte upprätta ett äktenskapsförord, utan ni kan på egen hand komma överens om att bostadsrätten helt enkelt inte skall ingå i bodelningen, trots att den utgör giftorättsgods.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation. Vi på Lawline har ett stort nätverk av jurist- och advokatbyråer och dessutom har vi vår egen juristbyrså – Lawline Consulting. Kontakta oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare