Bodelning i samboförhållande

En efterlevande sambo äger den gemensamma sambobostaden och har lån på denna. Ska han begära bodelning eller inte? Boets tillgångar i övrigt täcker inte skulderna i boet.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Eftersom det rör sig om ett samboförhållande är det upp till den efterlevande sambon om denne vill begära bodelning eller ej. Om inte annat framgår i testamente eller avtal så är det upp till den efterlevande sambon att bedöma om en bodelning skulle vara förmånlig eller inte. Om dödsboets tillgångar inte täcker allt så är det antagligen inte i den efterlevande sambons intresse att begära bodelning då denne skulle ha mindre tillgångar efter bodelningen.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare