FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2014

Bodelning, giftorättsgods

God Morgon

Min fråga lyder; När jag och min hustru gifte oss flyttade jag in i hennes villa. Hon har dessutom ett visst sparat kapital. Jag medförde alla möblerna, bohag, från mitt tidigare boende, dessutom ett visst sparat kapital. Jag hävdar att vid en skilsmässa så får hustrun vad hon medförde in i boet, dvs villa och eget kapital, Detsamma gäller för mig, alla möbler och mitt eget kapital jag förde med mig i boet. Är detta antagande riktigt? Anledningen att jag frågar är att mitt egenhändigt sparade kapital var gjort innan giftemål och är betydligt mycket högre än hustruns. Inget äktenskapsförord finns, ej heller gemensamma barn under 20 år Jag vore utomordentligt tacksam för ett svar.

Med Vänlig Hälsning

Jan Eriksson

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt 10:1 ÄktB ingår makarnas giftorättsgods i en bodelning. Vad som utgör giftorättsgods framgår av 7:1, kort kan sägas att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Eftersom att ni inte har äktenskapsförord ingår kapital, bohag, bostad och övriga egendom i giftorättsgodset. Detta medför att det samlade giftorättsgodset delas på häften vid en bodelning, se kap 11 ÄtkB. Är det så att du medför den större delen av tillgångarna i det som utgör giftorättsgodset, kan möjlighet att jämka finnas, se vidare 12:1. Denna regel gäller dock generellt om det rör ett kort äktenskap och endast till den maken med mest giftorättsgods.

Har du fler frågor, tveka inte att fråga oss igen.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare