FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2017

Bodelning för sambos om en betalade hela kontantinsatsen

Jag vill separera från min sambo och vi saknar samboavtal. Vi har en bostadsrätt som jag tänker att jag kan köpa ut honom från. Den köptes för 2,1 miljoner och är värderad till 3,3 miljoner nu. Jag lade hela insatsen på 450 000 kr.

Hur mycket behöver jag betala för att köpa ut honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni är sambos blir Sambolagen tillämplig enligt 1 §. I 3 § framkommer vad som anses vara samboegendom, nämligen bostad och bohag om denna egendom förvärvats för gemensam användning. Med bohag menas exempelvis möbler, husgeråd och annat som hör hemmet till. Då sambos separerar har en part rätt att kräva att bodelning sker enligt 8 §. Begäran måste göras inom ett år från att samboförhållandet avslutades.

Då inget samboavtal upprättats er emellan sker normalt en hälftendelning av egendomen i bodelningen, men givetvis kan ni överenskomma om någonting annat. Har ni kommit fram till att du ska bo kvar i bostadsrätten och köpa ut din sambo, är det värdet på fastigheten idag som räknas. Du ska då, om ni inte kommer överens om någonting annat, ekonomiskt kompensera honom för hälften av bostadsrättens värde.

Det faktum att du betalade kontantinsatsen spelar juridiskt sett ingen roll då inget avtal upprättats er emellan. Det som är avgörande är att ni köpte bostadsrätten med syfte att bo där tillsammans. Moraliskt sett kanske din sambo går med på en annan fördelning då ni har en möjlighet att själva komma överens om hur ni ska dela upp samboegendomen. Annars har han, liksom du, rätt till hälften av värdet av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare