FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2014

Bodelning enligt sambolagen och enskild egendom

Hej ! Efter 10 år som Sambo (inget samboavtal) sålde jag förra året mitt släkthem vilket jag fått via gåvobrev som min enskilda egendom för 24 år sedan. Gåvobrevet säger att även det som kommer i dess ställe ska utgöra min enskilda egendom. Av pengarna från huset använde jag 1.8M till kontantinsats för en Bostadsrätt för 10.5M, min sambo la inte in ett öre. Vi står bägge som ägare och låntagare på lånen (8.7M). Tanken var att jag efter försäljning av en annan fastighet skulle stoppa in ytterligare 800K för eliminera topplån men det hände aldrig. Efter knappt ett år boende i BR så separerade vi istället.

Min inställning är att kontantinsatsen utgör min enskilda egendom varandes surrogat för ursprungsgåvan och att den skall räknas av från nettot vid försäljning av lägenheten (analogi med NJA 1995 s. 526). Även om Sambolagen inte inkluderar något om avkastning på enskild egendom så vill jag ha jämkning enligt 15 § där jag åberopar Örjan Teleman Ds 2005:34 Bodelningsreglerna i Sambolagen: "Har den ena maken fört med sig en bostad eller bohag in i förhållandet och har denna egendom under den tid då samboendet varat, bytts ut mot annan bostad eller annat bohag, ingår den nya egendomen vid en bodelning trots att den ursprungliga bostaden eller bohaget inte skulle ha gjort det.

Har egendom erhållits genom arv, testamente eller gåva med villkor om att egendomen skall vara mottagarens enskilda skall dock denna inte ingå vid en bodelning. Detsamma gäller sådant som trätt i stället för sådan egendom, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling som gjort egendomen enskild (4 § SamboL). Till skillnad från äktenskapsbalken reglerar sambolagen inte vad som skall gälla beträffande avkastning av sådan enskild egendom. Med hänsyn till att endast bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning ingår i en bodelning torde det i praktiken ytterst sällan uppkomma den situationen att man måste ta ställning till hur avkastning av egendomen skall behandlas. Därför har heller inte någon uttrycklig lagreglering ansetts nödvändig. Enligt förarbetena har dock angetts att äktenskapsbalkens principer i frågan får användas analogt om frågan någon gång skulle komma att aktualiseras39.

Den femårsschablon som normalt bör tillämpas för gifta personer och som räknas från äktenskapets ingående (dock med samboendetid dessförinnan inräknad) tillämpas i princip inte på sambor. Det finns dock en situation där man kan snegla på schablonen, nämligen om egendom som har förvärvats före samboförhållandet byts ut under förhållandet mot annan egendom som utgör samboegendom och som därför kommer att ingå vid en framtida bodelning. Upphör samboförhållandet kort tid (jfr femårsgränsen) efter detta egendomsbyte kan det ofta anses oskäligt att likadela värdet av egendomen. I sådana fall kan det finnas skäl att jämka."

Hur kommer (bör) en bodelningsman se på detta ? Lägenheten i sig torde utgöra samboegendom, eller ?

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Den första frågan som skall utredas är huruvida bostadsrätten, som ni båda äger och gemensamt har belånat, utgör samboegendom. Enligt 3 § sambolagen är samboegendom bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, om inte annat följer av 4 § eller 9 § samma lag. Det står klart att du och din tidigare sambo har förvärvat bostadsrätten för gemensam användning. Anledning saknas att ifrågasätta detta varför bostadsrätten fortsättningsvis förutsätts vara samboegendom.

Frågan är då om det penningbelopp du erhåll, som trätt i stället för försäljningen av ditt släkthem, och som sedermera användes för att köpa bostadsrätten är skall ingå i bodelningen (eftersom det är din enskilda egendom). Viktigt att notera är att rena pengar, en kontantinsats exempelvis, inte räknas som samboegendom, eftersom samboegendom endast är bostad och bohag.

Det penningbelopp du erhöll från släkthemsförsäljningen är din enskilda egendom. När du valde att placera en del av dessa pengar blev bostadsrätten i sin helhet samboegendom eftersom den utgör er gemensamma bostad. Huvudregeln är att en kontantinsats som en sambo investerar i det gemensamma hemmet inte fås tillbaka vid en kommande bodelning. Anledningen till detta är just att en kontantinsats inte utgör samboegendom. Men om denna kontantinsats utgör sambons enskilda egendom blir saken annorlunda.

Enligt 4 § sambolagen ingår inte i samboegendom sådan egendom som blivit enskild exempelvis genom gåva (4 § 1st 1p. sambolagen) eller som trätt i dess ställe (4 § 1 st. 4p sambolagen). När sambolagen talar om egendom är det i huvudsak egendom som kan utgöra samboegendom (dvs. bostad och bohag). Emellertid är den juridiska litteraturen enig om att även penningbelopp som är enskild egendom (exempelvis din kontantinsats) faller under 4 § sambolagens bestämmelser.

Sammanfattningsvis betyder detta att bostadsrätten är samboegendom. Din kontantinsats har du därför rätt att få tillbaka, just på grund av att kontantinsatsen är din enskilda egendom. Hade den inte varit din enskilda egendom hade din rätt att få tillbaka kontantinsatsen gått förlorad.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Familjens jurist för vidare rådgivning i frågan, och eventuellt också som partsombud. Du kan boka via oss på Lawline genom http://lawline.se/boka

Har du fler frågor som anknyter till detta, eller om du inte förstår svaret, skall du givetvis mejla oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare