Bodelning efter makes död samt fråga om barn från tidigare förhållande får ärva

Hej!

Min kompis och hennes man var gifta. de hade två gemensamma barn och hon har ett barn från ett tidigare förhållande. För Några månader sen dog hon och hon lämnade efter sig giftorättsgods 1200 000 kronor och enskild egendom 800 000 kronor. Hennes man har giftorättdsgods till ett värde av 300 000 kronor. Hur blir det med bodelning och arvsskiftet i deras situation? Hennes man säger att hennes barn från det tidigare förhållandet inte får ärva något.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När din vän avled upplöstes hennes äktenskap och en bodelning ska därför göras först (9:1 ÄktB). I bodelningen ingår bara giftorättsgodset (10:1 ÄktB).

Pengar ur bodelningen

Om din vän och hennes man inte hade några skulder kommer de att ”få” 750 000 kr var ur bodelningen eftersom deras giftorättsgods läggs ihop och delas lika mellan dem (11:3 ÄktB).

Kvarlåtenskapen

Det som din vän efterlämnar sig, hennes kvarlåtenskap, är 1 550 000 kr (750 000 kr från bodelningen och 800 000 kr i enskild egendom). Dessa pengar ska delas upp på hennes barn i lika delar, d.v.s. varje barn får en tredjedel var (2:1 ÄB).

De gemensamma barnen måste vänta på sitt arv

Men eftersom två av barnen är barn till hennes man (s.k. efterlevande make) kommer de att behöva vänta på sitt arv efter sin mor tills deras far avlider och han kommer därför att ärva två tredjedelar, medan den resterande tredjedelen (ca 517 000 kr) ärver barnet från det tidigare förhållandet (3:1 ÄB).

Barnet från det tidigare förhållandet kan vänta om den vill

Barnet från det tidigare förhållandet kan, om den vill, välja att på samma sätt som de andra barnen vänta på sitt arv tills den efterlevande maken avlider men är inte tvungen att göra det (3:1 ÄB).

Laglott

Det stämmer alltså inte att barnet från det tidigare förhållandet inte skulle få ärva något. Det enda som kan göra att det barnet inte skulle ha rätt till så mycket som jag har angett ovan är om din vän skulle ha något testamente som säger motsatsen. Det barnet har dock alltid rätt till sin laglott, även om det skulle finnas något sådant testamente, som skulle innebära en rätt att ärva en halv tredjedel på ca 258 000 (7:1 ÄB).

Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Du är välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare