FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2017

Bodelning efter kortvarigt äktenskap

Hej,

Har uppfattat att vid ett kortvarigt äktenskap (några månader) så gäller inte hälften var vid en bodelning (om man inte är överens.

I mitt fall så är det min man som har stått för det ekonomiska men han har inför äktenskapet gett mig en skev bild om honom för att jag ska gifta mig med honom. (Kan ej ta upp det online) Nu när vi är gifta så känner jag mig lurad, kränkt, mobbad och illabehandlad. Om jag inte får hälften av bodelningen så vill jag ha en kompensation på korta tiden jag har fått leva med honom. Jag vet inte vad jag ska göra riktigt och kan inte skriva offentligt vad jag har fått stå ut med. Vad kan jag luta mig på? För övrigt så har jag en del bevisning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här typen av frågor regleras i äktenskapsbalken.

Jag uppfattar det som att du vill skilja dig från din man. När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan er genom bodelning som du säger (9 kap. 1 § ÄktB).

Vad ingår i bodelningen?

Vilken egendomen som ingår i en bodelning beror inte på vem som äger den, utan hur den klassificeras. I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). I 7 kap. 2 § ÄktB står det vad som är enskild egendom.

Hur delas egendomen upp vid en bodelning?

Huvudregeln är att vad som återstår av makarnas sammanlagda giftorättsgods, efter betalning av skulder, ska delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

Dock är det så att bodelningen kan jämkas, vilket det står om i 12 kap ÄktB. I 1 § första stycket i samma kapitel står det att om det är oskäligt att en make vid bodelning ska lämna egendom till den andra maken så kan det istället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Det kräver att din make har haft mer giftorättsgods inför bodelningen, vilket jag, av dig, uppfattar att han har. Det står också att hänsyn särskilt ska tas till äktenskapets längd.

Kortvarigt äktenskap

Enligt lagmotiven bör gränsen mellan kortvariga och långvariga äktenskap dras vid 5 år. Alltså är erat äktenskap, som varat några månader, ett kortvarigt sådant. Dock så kan det räknas som ett långvarigt äktenskap om ni har bott tillsammans innan och på så sätt uppnår en tid på 5 år även om majoriteten av tiden var som sambor och inte gifta. Men jag utgår från att ni inte har gjort det då du verkar säker på att erat äktenskap är att klassificera som ett kortvarigt.

I rättspraxis tillämpas en schablonregel vid kortvariga äktenskap. Den innebär att för varje år som ni har varit gifta utgår 1/5 av ens giftorättsgods till bodelning, vid 1 år 1/5, vid 2 år 2/5 osv... Även andra omständigheter räknas emellertid in vid jämkning av bodelning. Men mycket tyder på att din man inte kommer behöva räkna in särskilt stor del av sitt giftorättsgods i bodelningen och således kommer du inte få en 50/50 delningen av egendomen…

Kompensation för annat

Du nämner att du bl.a. känner dig mobbad och kränkt. I 2 kap. 1 § skadeståndslagen, står det att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar bl.a. personskada ska ersätta skadan. I 2 kap. 3 § står även att den som allvarligt kränker annan genom brott kan bli skyldig att ersätta skadan.

Om du har tagit skada av din mans beteende och kränkningar råder jag dig därför att göra en polisanmälan!

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Gustaf ÅleskogRådgivare