Bodelning efter en sambos död

Två personer ska flytta ihop. den ena köper en bostadsrätt kontant som han inte ska vara folkbokförd på (inte till en början). Han och hon flyttar in gemensamt i bostadsrätten. Ett avtal skrivs mellan de blivande samborna på vilken hyra hon ska betala och att om han dör först ska hon få bo kvar tills hon fått annat boende (lägenhet). Nu undrar jag om hon vid hans dödsfall enligt sambolagen kan begära bodelning och vid en sådan bodelning ha rätt till hälften av bostaden? Om så vad bör dessa två göra för att hon inte ska ha rätt till bostaden vid en sådan händelse? Båda har barn på varsitt håll.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom de bor stadigvarande tillsammans i ett parförhållande omfattas de av sambolagens regler, 1§ sambolagen (2003:376). Om han dör först så kan hon begära bodelning, och det är bara hon och inte dödsboet som kan begära bodelning, 18§. Eftersom de skaffade bostaden för att bo tillsammans i den utgör den samboegendom och ska ingå i en eventuell bodelning. Hon har då rätt till halva lägenheten om hon begär bodelning när han dör. För att undvika att så ska ske får de upprätta ett samboavtal där de anger att sambolagens regler inte ska tillämpas och då kommer hon bara ha rätt till det hon äger och kommer alltså inte få halva lägenheten utan hela lägenheten kommer tillfalla hans barn genom arv.

Matilda HellströmRådgivare