FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/12/2017

Bodelning då samboförhållande upphört

Hej ska skiljas från sambo .

Vi köpte ett jätte renoveringsobjekt tidigt 2017 fick till träde agusti 2017 . Vi står 50/50 på hus o lån jag betala 100 % av hanpenningen (papper finns på detta ) har sen dess renoverat för ca 2.000.000 som jag betalt oavkortat , om hon begär bodelning och huset varderas upp , hon få ta del av ev vinst då ? Jag har betald alla lån ,amorteringar driftkostnader och renovering , kan hon kräva pengar av mig vid eventuel försäljning ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen blir enligt dess första paragraf tillämplig i ert fall då ni bott tillsammans i ett parförhållande. Då samboförhållandet upphör ska en bodelning göras mellan parterna om en av makarna begär det enligt 8 §.

I bodelningen ska den bostad och det bohag som inskaffades för gemensamt bruk enligt 3 § ingå. Undantag då denna egendom kan undantas från bodelningen framgår av 4 § och 9 §. Då det inte framkommer några omständigheter av frågan som tyder på att egendomen utgör något undantag från huvudregeln, utgår jag från att bostaden utgör samboegendom som således ska hälftendelas er emellan.

Den av er som är bäst behövande har rätt att överta bostaden förutsatt att denne kompenserar detta ekonomiskt. Detta framgår av 16 § Sambolagen. Vid bedömningen av vem som ska överta bostaden ska även hänsyn tas till andra omständigheter för att uppnå ett så skäligt resultat som möjligt. Att du engagerat dig mer i renoveringen kan bland annat utgöra ett skäl till att bostaden ska tillfalla dig.

För att tydligt besvara din fråga utgör bostaden sannolikt samboegendom vilket gör att du och din sambo har rätt till hälften av dess värde. Skulle du sälja bostaden behöver du kompensera ekonomiskt till din sambo.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig! Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Therese YngweRådgivare