FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2013

Bodelning av fastighet vid samboförhållande

Jag och min sambo ska separera, vi kom överrens om ett belopp som han skulle köpa ut mig för, men efter en bodelning blev det ett mindre belopp. vad ska räknas med i en bodelning om vi äger tillsammans en fastighet? vems värdering av fastigheten ska räknas in? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det som ska delas mellan er är er samboegendom. Med det menas fastigheten och ert gemensamma bohag (möbler, hushållsmaskiner och liknande i hemmet). Vissa saker är dock undantagna, till exempel sådant som ni fått med villkor att det skall vara er enskilda egendom. Även egendom för fritidsändamål eller egendom som bara den ena av er använder undantas.

Egendomen, inklusive fastigheten, fördelas efter hur förhållandena såg ut den dag då samboförhållandet upphörde, det vill säga när ni flyttade isär. Det är alltså marknadsvärdet på fastigheten den dagen som gäller. Ni kan antingen göra en sådan uppskattad värdering själva (till exempel genom en uppräkning av taxeringsvärdet) eller anlita professionell hjälp. Om ni inte kan komma överens om ett värde så kan ni/du i sista hand ansöka om bodelningsförrättare hos tingsrätten.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare