Bodelning, arv och testamente

Om inbördes testamente finns med full äganderätt för efterlevande maka, ska då bodelning göras när det finns särkullsbarn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett äktenskap upplöses på grund av att ena maken avlider ska bodelning ske, 9 kap 1 § och 1 kap 5 § äktenskapsbalken (ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230. Bodelning ska alltså ske även om det finns ett inbördes testamente som anger att efterlevande maken ärver med full äganderätt.

Den avlidnes barn, s.k. bröstarvingar, har alltid en laglig rätt att utfå sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (dvs. det arv som hade tillfallit bröstarvingen om testamente saknats), 7 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Om ett inbördes testamente inskränker en bröstarvinges rätt till laglott kan bröstarvingen påkalla jämkning av testamente, 7 kap 3 § ÄB.

Ett särkullbarn har rätt att utfå sitt arv direkt vid förälderns bortgång, 3 kap 1 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare