Bluffaktura till inkasso

Hej, har fått ett inkasso från nåt som heter nib (national incasso bureau) uppdrag från HQ Entertainment. Dom hävdar att jag har beställt nåt premiummedlemskap på nån dejtin-sida. Dom förklarar att man klickar i där att man vill ha det och sen ska man klicka vidare för att godkänna detta. Jag har INTE godkänt nåt sådant. Nu vill dom ha tvåtusen inom 5 dagar, annars kommer dom söka upp min hemadress via min IP adress och kräva in dessa pengar hävdar dom. Jag har bestridit fakturan och bett dom stänga detta konto om det nu finns ett. Dom säger att så fort dom fått min betalning så stänger dom ner kontot. Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att ha läst lite om det du nämnde i din fråga har jag nått slutsatsen att det rör sig om en bluffaktura. De har en hemsida som riktar sig specifikt mot folk som fått fakturor vilket låter väldigt konstigt. Dessutom säger dem tydligen att de ska söka upp din hemadress via din IP-adress vilket också låter väldigt konstigt. Det handlar antagligen om aktörer som skickar ut inkassobrev till folk och hoppas att dem betalar utav rädsla för anmärkningar.

Primärt måste du skriftligt bestrida fakturorna för att skydda dig själv. Jag bifogar här under två länkar till tips på vad man kan göra när man fått en bluff-faktura:

Polisens tips gällande fakturabedrägeri.

Konsumentverkets tips gällande samma.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Stefan BlomqvistRådgivare