Blir min brors nya fru delägare i vår sommarstuga automatiskt?

Hej!

Min bror och jag har tillsammans ärvt vår mors sommarstuga. Vi äger 50 % var. Han har barn sedan tidigare äktenskap. Nu ska han gifta om sig och min fråga blir då om hans blivande fru automatiskt också blir ägare till sommarstugan? Om hon blir det, kan han skriva någon slags äktenskapsförord om att den undantas?

Vänliga hälsningar

Kicki

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan makar och deras egendom regleras i Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Det bör dock klargöras att ett äktenskap inte innebär att den ena maken per automatik blir delägare i den andre makens egendom, och vice versa. Vad ett äktenskap innebär angående ägande av egendom är att makarna får ett vilande anspråk på hälften av varandras egendom vid en eventuell bodelning. En make/maka kan alltså inte bli delägare i den andres egendom genom giftermål, utan genom skilsmässa.

Den egendom som makarna har under äktenskapet utgör s.k. giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Om er mor lämnade ett testamente som säger att ert arv ska vara enskild egendom utgör sommarstugan i så fall inte giftorättsgods i din brors nya äktenskap. Om inget sådant har skrivits är utgångspunkten att andelen i sommarstugan är giftorättsgods. Det innebär att vid en eventuell skilsmässa kommer all egendom som är giftorättsgods delas lika mellan dem, således även hans andel i sommarstugan (se 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB).

Din brors nya fru kan alltså göra anspråk på 25% av sommarstugan vid en skilsmässa. Precis som du är inne på går detta att förhindra genom att skriva äktenskapsförord och därmed göra hans andel i sommarstugan till enskild egendom. Då har han sitt på det torra.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare