FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/03/2018

Blir jag informerad när brottet preskriberas?

Vi antar att en 20 åring har barnpornografi i datorn. Att det inte spridits och mängden var liten. Dvs troligast ringa brott och en preskribtionstid på två år.

Vad händer när dessa två år gått? Kommer det meddela hem? Hur ska man veta? Kanske går och oroar sig i fem år och så var det bara två.

Rent praktiskt förfarande

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Barnpornografibrott av normalgraden eller grovt barnpornografibrott (Brottsbalk 16:10a) har en preskriptionstid som inte börjar räknas förens målsäganden (det utsatta barnet) fyllt 18 år (Brottsbalk 35:4 stycke 2 punkt 3).Från och med att målsägande fyllt 18 är preskriptionstiden fem år (Brottsbalk 35:1 punkt 2). Detta gäller inte ringa barnpornografibrott, där är preskriptionstiden endast två år (Brottsbalk 35:1 punkt 1).

Den som är skäligen misstänkt eller misstänkt på sannolika skäl för ett brott underrättas om detta och underrättas fortlöpande om vad som kommer fram genom polisens utredning (Rättegångsbalk 23:18). Om du är misstänkt blir du således fortlöpande informerad om vad som händer med utredningen. Är du inte misstänkt för brott blir du inte informerad om vad som händer i samband med förundersökningen, och du kommer då inte heller att meddelas när den läggs ner eller när brottet är preskriberat.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare